Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

ny typ av marknadsföring på nätet

Inlägg 1 av 6

2010-01-26, kl 15:39

Gruppdeal

Gruppdeal

Inlägg: 7

ny typ av marknadsföring på nätet

Jag har en idé som kanske kan göra marknadsföringen effektivare. Tänkte se om det finns något intresset för det.

I dagens lösningar betalar du per visning (varje gång din annons visas) eller per klick (varje gång en besökare klicka på din butikslänk). Det är dock inte så säkert att budskapet hos din reklam går genom hos de som läser - de kanske råkar klicka på det, blir tvungen att klicka (bort) eller komma ut igen utan att ha verkligen läst vad du har att erbjuda.

Är det intressant om det finns en lösning som
- garanterar att ditt budskap i annonsen går genom
- du betalar endast när en ny besökare återger budskapet (i form av t.ex. en fråga)
- du betalar ingenting när din annons syns eller klicks
- annonsen visas på ett ställe där besökare är ute efter att köpa produkter i samma kategori som dina.
- (här kommer "men") du vet att de som svarar på din reklam är ute efter att få en rabatt i en butik med liknande produkter som dina - dvs om de får rabatten är det sannolikt att de köper det hos den andra butiken. Chansen att få rabatten är 1%, du har alltså möjlighet att påverka resten.

Är lösningen intressent? Hur mycket hade du betalt för varje sådan besökare?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2010-01-26, kl 21:49

handreasson

handreasson

Inlägg: 10

Hej,
Din lösning är just det som jag ser som moment 22 för just affiliates. I dag är det mycket riktad reklam som cpm osv. Jag tror dock inte din modell kommer att hålla sig ekonomiskt samt för besökaren med tidsåtgången.

En reklam som liknar din är form av Ajax popup (Alltså inget nytt fönster utan en ruta direkt i det befintliga fönstret) som du måste klicka på på något vis. Där har du din bekräftelse.

Kan du möjligen utveckla lite den ekonomiska bärigheten och hur besökaren skulle reagera?

MBA Entrepreneur & Inspirer
Economics & Management

+46 (0)70 302 25 61
Skype: henric.andreasson
www.henricandreasson.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2010-01-26, kl 23:01

Gruppdeal

Gruppdeal

Inlägg: 7

Hej,

Tack för feedbacken.

Jag har arbetat fram en affärsmodell som kan klara sig ekonomiskt - det krävs inga stora summor av besökare varje dag för att fungera, åt andra sidan krävs det att annonsörer inte har bråttom att visa reklamen för så många som möjligt under en kort tid. Jag pratar om runt 2000 besökare varje dag varav 100 kommer att läsa din reklam.

Jag antar att med Ajax popup du menar såna jobbiga reklamer man måste klicka bort för att ta sig vidare på sidan - jag kollar aldrig på såna annonser heller. Min idé bygger på att besökare ska aktivt läsa en reklam för att man får incitament att göra det, i det här fallet chansen till rabatter som genereras av reklamintäkter.

Hur kommer de att reagera? Jo, det är tänkt att dessa besökare har en någorlunda bestämd produkt att köpa i tanken när de kommer till sidan, de väljer att läsa ett antal (5) reklamer relaterat till produkten, och baserat på hur bra de har läst, 1% av dem kommer att få en rabatt (200+ kr), resten kommer att få eventuellt andra erbjudande. Det kostar ingenting för besökare och utan enbart tid (10min), så förhoppnings reagerar de inte allt negativt.

Det finns andra delar i lösningen som jag inte har beskrivit, för det är en lite komplicerad lösning.

Vad jag är nyfiken på är hur företagen anser om detta? Hur mycket är man villig att betala för sådan besökare? För att min affärsmodell ska fungera behöver jag ta 0.5kr-1kr/besökare som läser reklamen, är det ett rimligt pris?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2010-01-27, kl 16:45

handreasson

handreasson

Inlägg: 10

Hej,
Jag är ingen expert på området men vad jag ser är det dyrt i de "gamla" sätten du beskrivit. Men försök hitta företag eller hemsidor som har 8000-10000 unika besökare och dra slutsatser den vägen.

Jag ser det svårt att göra en marknadsanalys i detta fallet.

MBA Entrepreneur & Inspirer
Economics & Management

+46 (0)70 302 25 61
Skype: henric.andreasson
www.henricandreasson.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2010-01-28, kl 11:50

Gruppdeal

Gruppdeal

Inlägg: 7

Ja, du har rätt. Det är flera faktorer som känns lite osäkra, speciellt konversionsgraden som är viktiga för företaget, svårt att göra någon analys på det. Får nog tänka lite till där.

Tack för rådet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2010-01-28, kl 20:32

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Är tanken att detta är en tjänst som privatpersonerna kan anmäla sig till. Finns ju flera nätverk där man mot en visst antal reklaminlägg kan få pengar varje dag. Risken med sådana nätverk och kunderna som signar upp är ju att dessa inte har något intresse av produkterna, utan bara att tjäna pengar. Om det dessutom är så låg chans som 1% att få rabatten är jag inte säker på att det kommer räcka för att locka till sig de eventuella kunderna som ska se reklamen.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat